intra-biznes.pl

Biznes IT Marketing Finanse

prezentacja o sobie
Biznes Marketing

Prezentacja o sobie – jak dobrze wypaść?

Prezentacja o sobie, czyli tak zwana autoprezentacja, to wystąpienie, które dla wielu stanowi źródło stresu i niepokoju. Prezentacja o sobie to nic innego, jak świadome wywoływanie wrażenie na swój temat u innych osób. Aby zostać odebranym przez otoczenie dokładnie tak, jak chcemy, musimy solidnie przyłożyć się do przygotowania autoprezentacji prezentującej nasze zalety i potencjał, która nie będzie jednocześnie pieśnią pochwalną samego sobie. O czym należy pamiętać, przygotowując prezentację o sobie?

Jak dobrze wypaść w prezentacji o sobie?

Prezentacja o sobie to niezwykle istotna sprawa w procesie rekrutacyjnym. Bardzo często to właśnie od autoprezentacji zależy, czy dostaniemy wymarzoną posadę, czy nie. Osoby, które nie mogą pochwalić się bogatym CV, a mają dobrze rozwinięte umiejętności autoprezentacyjne, mogą na potencjalnym pracodawcy zrobić większe wrażenie, niż osoba o kilkustronicowym CV.

Na samym początku warto ustalić, z kim będziemy rozmawiali – z rekruterem czy bezpośrednio z pracodawcą. Na każdym z nich musimy zrobić bowiem inne wrażenie. Prezentacja o sobie to więc nic innego, jak świadome sprawianie wrażenia osoby kompetentnej, profesjonalnej i nadającej się na dane stanowisko.

Główne zasady autoprezentacji

Aby dobrze wypaść podczas autoprezentacji, należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Pierwszą z nich jest oczywiście to, aby mówić na temat i nie odchodzić od tematu głównego rozmowy, czyli od prezentowania swoich umiejętności. Prezentujący musi dać do zrozumienia osobie, z którą rozmawia, że zna się na pracy, którą zamierza podjąć, jednocześnie informując o otwartości na dalszą naukę i zbieranie doświadczenia.

Zbyt wysokie mniemanie o sobie jako o potencjalnym pracowniku z pewnością odstraszy pracodawcę, który uzna nas na zbyt krnąbrnych i niechętnych do współpracy. Z kolei nadmierne podkreślanie swojej chęci dalszej nauki może również przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego z bardzo prostego powodu. Nadmierny brak pewności siebie i swoich umiejętności potencjalny pracodawca może odebrać jako brak profesjonalizmu. Aby więc dobrze wypaść, należy znaleźć złoty środek pomiędzy pewnym przedstawieniem swoich zalet i jednoczesną chęcią dalszego rozwoju.

Opowiadając o sobie, powinniśmy przedstawiać wyłącznie te informacje, które są przydatne dla pracodawcy. Informowanie o swoich sprawach rodzinnych lub prezentowanie swoich zainteresować czy umiejętności niezwiązanych z pracą, może zwyczajnie zirytować naszego rozmówcę, który nie będzie w dalszym ciągu chciał słuchać historii z naszego życia prywatnego.

Wygłaszając autoprezentację, absolutnie nie można zapominać o sprawach takich, jak odpowiednia postawa, gestykulacja, ubiór oraz kontakt wzrokowy z rozmówcą lub grupą rozmówców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *